Sökoptimera din hemsida med oss (2024)

Välkommen till oss på Aquid, ett modernt och nytänkande sökoptimeringsföretag som hjälper företag att förbättra sin synlighet på nätet och uppnå högre placeringar på sökmotorer genom SEO. Vi är experter på att bygga och sökoptimera hemsidor för att ge våra kunder bästa möjliga chans att nå sina mål.

Vad är sökoptimering?

Sökoptimering, även kallat sökmotoroptimering (SEO), är processen att förbättra en hemsidas synlighet och rankning på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Detta görs genom att optimera hemsidans innehåll, det tekniska och strukturen för att göra det lättare för sökmotorerna att förstå och indexera den. En väl optimerad hemsida kommer att rankas högre i sökresultaten, vilket leder till ökad trafik och potentiellt fler kunder. En win/win situation!

Hur sökoptimerar man en hemsida?

Sökoptimera WordPress hemsida

När man skall sökoptimera en hemsida räcker det inte att placera några sökord och göra den snabbare. Sanningen är att det finns otroligt många parametrar som måste stämma in för att man skall hamna i toppen av sökresultaten. Bortsett från de självklara punkterna som att ha SSL-certifikat och att din hemsida fungerar korrekt så är content det viktigaste. Att skriva texter av hög kvalité som är unika (inte kopierade eller AI använt) är vägen till framgång.

Men som sagt, det finns många punkter som behöver stämma när man optimerar ens hemsida för SEO. Googles algoritmer uppdateras hela tiden och man måste kontinuerligt följa deras råd. För att ge er några konkreta exempel på hur ni kan sökoptimera er hemsida på ett hyfsat enkelt sätt så hade det varit:

  • Öka sidans snabbhet
  • Optimera bilderna på sidan
  • Skriv så naturligt som möjligt
  • Överanvänd inte dina sökord
  • Tänk på läsaren, ha en lättförståelig struktur på dina artiklar/sidor
  • Bygg relevanta länkar för att öka DA

Olika typer av SEO

När man pratar om SEO så finns det fyra stycken typer man kan arbeta med för att förbättra hemsidans synlighet. Missar man att arbeta med en typ så är det risk för att SEO strategin man satt upp inte kommer att lyckas lika bra. De typerna vi pratar om är:

  • Teknisk SEO
  • On-page SEO
  • Off-page SEO
  • Lokal SEO

Dessa fyra typer av SEO är vitala för att din hemsida skall ranka bra på sökord i de olika sökmotorerna. Nu tänker du säkert “Vad är teknisk SEO då?”, vi har tänkt gå igenom varje typ av dessa fyra och sammanställa vad de betyder. Vi börjar med teknisk SEO.

1. Teknisk SEO

Teknisk sökmotoroptimering handlar om vad som händer bakom kulisserna för din hemsida. Dessa ändringar är inte synliga men minst lika viktiga som de andra typerna. Det kan handla om din hemsidas snabbhet, hur SEO-vänlig struktur den har, om den är mobilvänlig, om hemsidans sitemap har skickats in till Google Search Console och mycket mer. Man kan säga att teknisk SEO är kärnan till din hemsidas SEO.

Sitemap i GSC
Såhär ser vår Sitemap ut i Google Search Console

För att få tag i er hemsidas sitemap skriver ni /sitemap.xml efter er URL. För oss blev det www.aquid.se/sitemap.xml. Ni kopierar då den URL:en och går över till Google Search Console. Välj rätt hemsida och tryck på fliken “Sitemaps”, klistra sedan in er URL där och vänta några sekunder till den har lagts till.

2. On-page SEO

Nu till en typ av sökmotoroptimering som man faktiskt kan se, On-page. När man arbetar med On-page SEO i WordPress så optimerar man sin hemsidas:

  • Content (text på sidan)
  • Titlar
  • Meta-titlar
  • Lägger till relevanta interna länkar
  • URL:er
  • Alt-taggar för bilder
  • Rätt struktur med rubriker

Det är inte mycket mer än så, men förmodligen den viktigaste typen av SEO. Här skall Googles crawler förstå vad din artikel handlar om och vilka sökord som är relevanta. Därför krävs det en bra struktur och väl placerade sökord.

3. Off-page SEO

När man arbetar med Off-page SEO är man inte inne på hemsidan och arbetar. Utan man gör arbetet runt omkring sidan. Som att driva in länkar från andra hemsidor för att öka hemsidans DA/DR hos Google. Genom att arbeta med E-E-A-T så kan man snabbt stärka sin hemsidas Off-page SEO. Detta innebär till exempel att vara aktiv på sociala medier som är kopplade till hemsidan, bli nämnd i tidningar och ha sina egna sociala profiler länkade. Även google-sökningar som görs direkt på ditt företags namn kan hjälpa med Off-page SEO, för oss hade det varit “Aquid webbyrå”.

Aquid DA
Vår hemsidas DA, datan är hämtad genom Ahrefs

4. Lokal SEO

Lokal SEO används för att synas bättre när användare gör google-sökningar i ditt närområde. Detta kan man göra genom att sätta upp en Google Business Profile och optimera den med rätt data och skapa artiklar som fokuserar på sökord i ditt närområde. Ett exempel på detta kan vara om någon Googlar på “Elektriker i Mölndal”. Då får man upp flera företag som har en optimerad Google Business Profile med höga betyg. Genom lokal SEO får faktiskt många företag sina kunder.

Lokal seo exempel
Exempel på Lokal SEO om man googlar på “Elektriker i Mölndal”

Hur lång tid tar det att se resultat genom SEO?

Många SEO-byråer säger att det tar x antal månader för att man skall se resultat av deras sökmotoroptimering. Men detta beror på många faktorer som hemsidan ålder, hur konkurrenskraftig nischen är, hemsidans relevans i nischen och hur hög DA/DR den har. Även hur aggressiv SEO strategi man har spelar en stor roll – publicerar man 30 artiklar första månaden kontra 5 så kommer det självklart gå snabbare.

Man kan absolut se klick till hemsidan inom den första veckan om artiklarna håller hög kvalité. Det är därför svårt att ge en exakt tidshorisont på hur lång tid det tar att se resultat genom sökoptimering.

Psst! Dundermannen.se har en del case studies och andra bra resurser som kan hjälpa dig på traven till en korrekt SEO för din hemsida. Värt att kika in!

Vår egna sida
Vår egna sida där vi nådde 200 klick per dag efter 5 månader

För en av våra egna sidor tog det ungefär 5 månader att nå 200 klick per dag från Google och endast 4 att nå 100 klick per dag. Här gick vi ut med en aggressiv strategi och publicerade 50 artiklar “i bulk” som var väl optimerade och hade en god intern länkning mellan artiklarna.

Låt oss hjälpa er med SEO!

Vilka plugins i WordPress är viktiga för SEO?

Genom att bygga din hemsida i WordPress så kan man använda flera tusentals plugins som kan hjälpa dig på traven med din hemsidas sökmotoroptimering. Viktigt att nämna dock är att inte lita fullt ut på dessa plugins utan ha en egen förståelse för vad dina besökare vill se. Men det finns absolut en del nyttiga plugins som kan hjälpa dig med SEO, här är några av våra favoriter som vi använder dagligen:

  • Yoast SEO – hjälper dig att skapa en sitemap, skapar ett UI för att skriva meta beskrivningar och URL:er, ger dig tips på vad du kan förbättra i din artikel/sida.
  • Rankmath Instant Indexing – indexerar dina artiklar inom 24h istället för att behöva vänta flera dagar.
  • Simpel Author Box – skapa en enkel author box med ditt namn, bild och beskrivning om dig själv. Detta hjälper dig att öka din E-E-A-T på hemsidan.
  • Wp Fastest Cache – cachar din hemsida så att det laddas snabbare för nästa besökare.
  • Redirection – om du skapar en ny URL för en befintlig sida så 301-redirectar detta plugin den gamla URL:en till den nya åt dig!

Dessa 5 plugin använder vi nästan dagligen och tycker de hjälper oss enormt, ett plus i kanten är att de är helt gratis. Du kan ladda ner dessa genom att söka på de i WordPress panelen.

Vad kostar det med SEO?

Kostnaden av att anlita en SEO-byrå eller konsult brukar ligga mellan 4000-20.000kr per månad. Priset beror på hur många timmar man lägger ner och hur lång research man behöver göra. Detta är ett generellt spann och kan såklart vara mycket högre men också lägre beroende på flera faktorer. Anlitar man en duktig konsult eller SEO byrå så brukar SEO oftast vara lönsamt i längden då det drar in kunder organiskt varje månad.

Nedan ser ni den normala kostnaden för en SEO-konsult.

Kostnad för SEO konsult
Kostnaden för SEO om man anlitar en konsult

WordPress tema för SEO

Att använda sig utav ett snabbt och lätt WordPress tema kan göra underverk för din SEO. Genom att skippa färdigbyggda teman och tunga “page builders” så kan man snabba upp sin hemsida rejält. Astra och Kadence WP är två teman som är mycket snabba och bra för SEO. De innehåller ingen onödig Javascript utan är optimerade för snabbhet och bättre SEO.

Astra tema
Astra WordPress tema (Snyggt och snabbt)
Kadence tema
Kadence WordPress tema (mycket snabbt)

Vi använder nästan alltid dessa teman när vi bygger nya hemsidor i WordPress för att lägga en bra grund för fortsatt sökoptimering. Båda är helt gratis och är enkla att använda även för nybörjare. Folkvillan har även ett snyggt tema som vi gillar!

Scroll to Top